Foto: TeleSrbija
Najnovija informacija
Situacija je normalizovana 04.10.2021. u 23:20 po našem vremenu, i Fejsbukovi servisi ponovo funkcionišu. Određeni korisnici su imali poteškoće sa pristupom servisima do 05.10.2021. u 01:00, ali je sada situacija normalizovana.
Fejsbuk je objavio saopštenje na korporativnom sajtu, međutim u tom saopštenju nema preciznih detalja osim „uzrok je bio pogrešna konfiguracija”.
Kompanija „Klaudfler” je takođe na svom blogu objavila tekst koji opisuje okolnosti ovog kvara iz njihove perspektive posmatrača.
Korisnici širom sveta su već nekoliko sati bez pristupa Fejsbuk servisima (uključujući Fejsbuk sajt, aplikacije, kao i „Mesindžer”, „Instagram”, „Vocap”, i povezane servise). Do problema je došlo 04.10.2021. u 17:52 po našem vremenu (UTC+2), nakon iznenadne havarije na mreži Fejsbuka - što je dovelo do povlačenja dela ruta koje su oglašavali Fejsbuk ruteri putem BGP protokola - prvenstveno ruta ka autoritativnim DNS serverima Fejsbuka.
Podsećamo, BGP (Border Gateway Protocol) je protokol koji se - pojednostavljeno - koristi za koordinaciju rutiranja Internet saobraćaja u velikim mrežama i na globalnom internetu.
Do kvara je došlo iz nepoznatih razloga, a na osnovu špekulacija jednog neimenovanog inženjera iz Fejsbukovog tima, u pitanju je automatska promena koja je izazvana u približno 17:40 po našem vremenu. Nakon toga, zapaženo je masovno povlačenje svih ruta koje oglašava Fejsbuk, uključujući i rute ka njihovim DNS serverima.
Zbog prirode samog problema i simptoma, većina ljudi je pomislila da je u pitanju problem sa DNS-om. Ipak, problem je u suštini nedostupnost delova Fejsbukove mreže (prvenstveno autoritativnih DNS servera) na javnom internetu, čiji je simptom nemogućnost rekurzivnih DNS servera da odgovore na upite za Fejsbukove domene.
O povlačenju ruta pisao je i Džon Grejam-Kaming, tehnički direktor kompanije „Klaudfler”.
Between 15:50 UTC and 15:52 UTC Facebook and related properties disappeared from the Internet in a flurry of BGP updates. This is what it looked like to @Cloudflare. pic.twitter.com/PFw5FR2W5j
— John Graham-Cumming (@jgrahamc) October 4, 2021
U trenutku pisanja ovog teksta, još uvek nisu poznate dodatne informacije, a kompanija Fejsbuk se - ironično - oglasila na svom Tviter profilu, i zamolila korisnike za strpljenje, uz izvinjenje zbog nastalog problema.
Dodatna zanimljivost je da je zbog konstantnih pokušaja svih uređaja sa instaliranim Fejsbuk aplikacijama da kontaktiraju servere kompanije, došlo do preopterećenja velikog broja DNS servera raznih internet provajdera u svetu, što je izazvalo usporenje učitavanja svih sajtova određenim korisnicima. Konkrento, veliki broj neuspelih upita za domene Fejsbuka izazvao je određenu vrstu DoS (*denial of service*) napada na DNS servere - koji su morali konstantno da pokušavaju da učitaju IP adresu Fejsbukovih domena, naravno neuspešno. Ovaj problem se desio i „Klaudfler” DNS servisu „1.1.1.1”, kao i manjim internet provajderima uključujući i Češki „Vodafon”.We’re aware that some people are having trouble accessing our apps and products. We’re working to get things back to normal as quickly as possible, and we apologize for any inconvenience.
— Facebook (@Facebook) October 4, 2021
Now, here's the fun part. @Cloudflare runs a free DNS resolver, 1.1.1.1, and lots of people use it. So Facebook etc. are down… guess what happens? People keep retrying. Software keeps retrying. We get hit by a massive flood of DNS traffic asking for https://t.co/qq6U47Tjc6
— John Graham-Cumming (@jgrahamc) October 4, 2021
Because of missing DNS records for https://t.co/ktSdD2E73z, every device with FB app is now DDoSing recursive DNS resolvers. And it may cause overloading … https://t.co/uuTxUp9Hdh
— Blažej Krajňák (@BlazejKrajnak) October 4, 2021
Problemi sa DNS serverima velikih internet provajdera kao i veći javni DNS serveri za sada funkcionišu normalno i privremene poteškoće u pristupu su uklonjenje. Fejsbukovi servisi za sada i dalje ne rade.
Rešavanje problema dodatno otežava i teška situacija u datacentrima Fejsbuka, koji imaju manjak ljudi zbog COVID-19 pandemije, a zbog prirode kvara celokupna interna i eksterna mreža Fejsbuka ne funkcionišu, usled čega će popravke morati da budu realizovane ručno, fizički na lokaciji u datacentrima, kako nezvanično navodi inženjer iz Fejsbukovog tima za umrežavanje i datacentre.
Reporterka „Njujork Tajmsa”, Šira Frenkel, navela je da je u kontaktu sa zaposlenima u Fejsbuku, ali da timovi ne mogu ni da počnu da saniraju štetu jer problem sa mrežom obuhvata i mrežu koju koriste elektronske brave usled čega zaposleni nisu u mogućnosti da uđu u prostorije kompanije na više lokacija. Ovu informaciju potvrdio je i Disclose.tv.
Reporter Rajan Mek potvrdio je da su svi interni alati unutar Fejsbuka nedostupni i da usled toga zaposleni ne mogu da obavljaju posao uopšte.
Nema komentara