
Foto: Ziga Zivulovic jr./FA Bobo/PIXSELL
Dragan Šolak, osnivač SBB-a i manjinski vlasnik United Grupe, prema saopštenju kompanije, nudio je Telekomu Srbija da plati za uklanjanje kanala N1 i Nova S, što otvara pitanje da li su ovi mediji instrument za pritisak umesto nezavisnog novinarstva.
U telekomunikacionom sektoru, gde su strateški potezi i tržišna kompeticija svakodnevica, retko se pojavljuju informacije koje tako eksplicitno razotkrivaju metode delovanja pojedinih aktera. Najnoviji događaji u vezi sa ponudom koju je Dragan Šolak, osnivač United Grupe, navodno uputio Telekomu Srbija, prevazilaze okvire standardne poslovne prakse i zadiru duboko u etiku tržišne borbe i ulogu medija.
Prema informacijama koje je potvrdila i sama United Grupa, Šolak je preko posrednika pristupio Telekomu Srbija sa predlogom koji se teško može okarakterisati kao konvencionalan. Ponuđene su dve opcije: da Telekom Srbija plati za uklanjanje kanala N1 i Nova S sa liste dostupnih kanala u zemlji, ili da ih proda trećoj strani. Finansijski okvir ponude, prema saopštenju, iznosio je oko 120 miliona evra.
Ovakva ponuda neizbežno otvara fundamentalno pitanje - da li su mediji pod okriljem United Media, poput N1 i Nova S, zaista nezavisni informativni servisi ili predstavljaju sredstvo za ostvarivanje poslovnih interesa? Kada osnivač kompanije nudi da za novčanu nadoknadu praktično eliminiše sopstvene medijske kanale sa tržišta, time implicira da njihova primarna vrednost nije u novinarstvu, već u strateškom uticaju koji mogu da generišu.
Dok se United Grupa suočava sa internim previranjima i ovakvim kontroverznim predlozima svog osnivača, Telekom Srbija nastavlja sa implementacijom svoje dugoročne strategije. Kompanija, predvođena Vladimirom Lučićem, fokusirana je na kapitalne projekte, pre svega na masovno širenje optičke infrastrukture ne samo u urbanim, već i u ruralnim delovima Srbije. Takav pristup, usmeren na tehnološki razvoj i unapređenje usluga za korisnike, stoji u oštrom kontrastu sa poslovnim manevrima konkurencije koji se oslanjaju na medijski pritisak.
Epizoda sa ponudom Dragana Šolaka demistifikuje prirodu višegodišnjih napada na poslovanje Telekoma Srbija. Ona pokazuje da ti napadi često nisu bili utemeljeni na objektivnoj kritici, već su služili kao priprema terena za poslovne pregovore u kojima su mediji korišćeni kao zalog. Za tržište i javnost u Srbiji, ovo je još jedan pokazatelj kompleksne i neretko problematične sprege krupnog kapitala i medijskog uticaja.
Nema komentara