SES - Dosegnite do publike svuda - Neuporediv evropski domet od preko 170 miliona domaćinstava

Da li imate pravo na raskid ugovora kada se selite a operator ne nudi usluge na novoj lokaciji?

Korisnici usluga telekomunikacionih operatora često nailaze na problem sa seobom usluga koje koriste kod operatora, ako taj operator na novom adresi nema izgrađenu telekomunikacionu mrežu.
Da li imate pravo na raskid ugovora kada se selite a operator ne nudi usluge na novoj lokaciji?

Foto: Pexels/Ketut Subiyanto

Korisnici usluga telekomunikacionih operatora preko fiksnih pristupnih mreža (kao što su: optički Internet, ADSL/VDSL, kablovski Internet, fiksni bežični Internet, Ethernet - FTTB), kada se odluče da se presele na neku drugu adresu, često nailaze na problem sa seobom usluga koje koriste kod operatora, ako taj operator na novom adresi nema izgrađenu telekomunikacionu mrežu.

Do problema može doći i ako se korisnik, koji - na primer - koristi optički Internet, na jednoj adresi, seli na drugu adresu gde njegov operator nema optičku mrežu već samo bakarne parice odnosno ADSL ili VDSL. 

U ovakvim situacijama, korisnici su opravdano nezadovoljni, jer im operator nudi uslugu koja po svojim karakteristikama, kvalitetu, ceni i performansama, često nije identična usluzi koju su do sada koristili. 

Korisnici tada često od operatora traže raskid ugovora bez plaćanja naknade štete za prevremeni raskid ugovora. 

Operatori, po pravilu, ovakav zahtev odbijaju, jer korisnik - po njihovom tumačenju - nema pravo na prevremeni raskid ugovora, kako operator nije povredio ugovorne odredbe ni na koji način.

Bitno je istaći činjenicu da telekomunikacioni operatori nisu dužni, niti su u mogućnosti, da imaju usluge na baš svakoj adresi, kao i činjenicu da su korisnik i operator ugovorili određene usluge na nekoj određenoj adresi.

Seoba usluge, uopšteno, nije regulisana Zakonom o elektronskim komunikacijama, niti Zakonom o zaštiti potrošača, već isključivo Opštim uslovima operatora ili nekim drugim dokumentom koji je operator sačinio.

U vezi sa tim, seoba usluge na drugu adresu predstavlja, na neki način, dobru volju operatora, a ne obavezu. 

U praksi smo videli slučajeve da operatori uslovljavaju korisnike sa novom ugovornom obavezom od 24 meseca, ako korisnik želi da preseli usluge na drugu adresu.

I ako to naizgled deluje nepošteno, navedena praksa je u potpunosti u skladu sa zakonom, i predstavlja logičnu odluku operatora.

Konkretno, operator prilikom priključenja korisnika na elektronsku komunikacionu mrežu, snosi određene troškove, u vidu angažovanja radnika, potrošnog materijala, amortizacije iskorišćenog alata i opreme, i slično. 

Operator je u cenu usluge uračunao i povraćaj tih troškova priključenja, kroz korišćenje usluge tokom minimalnog perioda ugovorne obaveze.

Seobom usluge na novu adresu, operator ponovo snosi troškove priključenja, usled čega neće moći da u potpunosti povrati sve troškove priključenja bez produženja ugovorne obaveze.

Određeni operatori, konkretno SBB i MTS, verovatno i drugi, ipak ne obnavljaju ugovornu obavezu korisniku ako seobu vrši na istu tehnologiju pristupa, dakle sa bakra (ADSL/VDSL/kablovska) na bakar, ili sa optike/GPON na optiku. Svakako, neki drugi operatori, kao na primer Yettel, uslovljavaju seobu korisnika potpisivanjem nove ugovorne obaveze.

Kada je reč o prelasku sa jedne pristupne tehnologije na drugu, na primer, sa optike na bakar, gde korisnik nije zadovoljan jer smatra da mu se uskraćuje određeni kvalitet usluge, te iz tog razloga želi raskid ugovora bez plaćanja naknade štete za prevremeni raskid, opet je bitno istaći da je korisnik sa operatorom ugovorio korišćenje usluge na određenoj pristupnoj tehnologiji na određenoj lokaciji. Samom selidbom na drugu lokaciju, korisnik menja okolnosti pod kojim se pružaju usluge, a ne operator, i u skladu sa tim operator nije dužan - a objektivno nije ni u mogućnosti - da realizuje uslugu na istoj pristupnoj tehnologiji na novoj lokaciji.

Jasno je da u ovakvim situacijama nije kriv ni operator - koji pruža ugovorene usluge na ugovorenoj pristupnoj tehnologiji i ugovorenoj lokaciji, kao ni korisnik, koji nužno možda nije mogao da predvidi da će da se seli na drugu adresu, niti je upoznat sa time da li operator na novoj adresi pruža usluge iste vrste, kvaliteta i karakteristika kao usluge ugovorene na prvobitnoj lokaciji.

Ipak, treba uzeti u obzir da seoba usluge bez naknade ili pravo na raskid ugovora usled selidbe na adresu gde operator nema infrastrukturu ili nema infrastrukturu identičnu onoj na adresi gde su prvobitno ugovorene usluge, nisu predviđeni kao zakonsko pravo odnosno obaveza, usled čega sva prava i obaveze kod seobe usluga i raskida ugovora usled seobe regulišu Opšti uslovi operatora čije usluge koristi korisnik.

Dakle - sumirano - kada selite usluge sa jedne na drugu adresu, uslovi pod kojima se to realizuje su u diskreciji operatora.

To znači da se oslanjate na dobru volju operatora da vam usluge preseli, a ukoliko seoba nije moguća, da vam omogući raskid ugovora.

Ukoliko planirate da se selite, odaberite neki od Internet paketa koji su dostupni bez ugovorne obaveze, ili usluge kod operatora koji ima infrastrukturu na najvećem broju lokacija, kako biste smanjili rizik da se preselite na lokaciju gde operator ne može da realizuje seobu usluga, i tom prilikom vam naplati naknadu štete za prevremeni raskid ugovora.

0
❤️
0
👍
0
😲
0
😢
0
😠
0

1 komentar

Mirko
Ovo nije tacno, yettel korisnici vise ne potpisuju novi ugovor na 24 meseca vec nastavljaju stari ugovor nakon selidbe