Noćna mora za „noćne smene”: Zašto Yettel optički internet „spava” dok korisnici rade?

Noćna mora za „noćne smene”: Zašto Yettel optički internet „spava” dok korisnici rade?

Foto: Yettel, TeleSrbija montaža, Wikimedia Commons

Već duže od dva meseca, redakciji portala TeleSrbija pristižu žalbe korisnika Yettel optičkog interneta (ex. Hipernet) iz različitih gradova Srbije, koji se suočavaju sa frustrirajućim obrascem ponašanja mreže. Scenario je gotovo uvek isti: konekcija se prekida u periodu oko ponoći, a prekid traje od nekoliko minuta pa sve do nekoliko sati.

Ono što zabrinjava nije činjenica da do prekida dolazi - radovi na održavanju su sastavni deo telekomunikacija - već učestalost ovih prekida i potpuni izostanak komunikacije sa korisnicima.

Mit o "mrtvom vremenu"

Čini se da se Yettel vodi zastarelom logikom da u periodu posle ponoći "niko ne koristi internet", te da je to idealno vreme za "tihe radove". Međutim, realnost tržišta rada u 2025. godini je drastično drugačija. Veliki broj programera, sistem administratora, dizajnera i zaposlenih u korisničkoj podršci u Srbiji radi za strane kompanije (SAD, Australija), što podrazumeva rad u noćnim smenama.

Za ove korisnike, internet nije zabava već osnovno sredstvo za rad. Kada operator bez najave prekine konekciju u ponoć, on na neki način ugrožava egzistenciju svojih korisnika, prekidajući sastanke, transfer podataka ili nadzor kritičnih sistema.

Gde je SMS obaveštenje?

Standardna praksa kod većine "civilizovanih" operatora je jasna: ukoliko su planirani radovi na mrežnoj infrastrukturi, korisnici u pogođenom području dobijaju SMS obaveštenje ili e-mail najmanje 24 sata ranije. Poruka tipa "Poštovani, zbog unapređenja mreže doći će do prekida…" omogućava korisniku da se pripremi - da obezbedi backup link, pređe na mobilni internet ili reorganizuje svoje obaveze.

Yettel, prema svedočenjima korisnika, ovu praksu ignoriše. Prekidi nastupaju iznenada, ostavljajući korisnike da resetuju rutere i zovu podršku koja u to vreme često nije dostupna ili nema informaciju o radovima.

Svakodnevno održavanje ili nestabilna mreža?

Posebno je kritično pitanje dinamike radova. Drugi veliki operatori na tržištu (Telekom Srbija, A1 Srbija, nekadašnji SBB, itd.) imaju planirane radove, ali se oni dešavaju periodično, reda veličine jednom mesečno, a ne skoro svake noći.

Ako mreža zahteva intervenciju tehničara ili resetovanje sistema gotovo svake večeri mesecima unazad, postavlja se pitanje kvaliteta same infrastrukture i opreme. Da li je reč o hroničnoj nestabilnosti koju operator pokušava da "zakrpi" noćnim resetovanjem, ili o lošem planiranju održavanja?

Mit o "pravom" biznis rešenju

Naravno, uvek će se naći oni koji će reći: "Ako vam posao zavisi od interneta, obezbedite redundansu." I to je delimično tačno - svaki ozbiljan remote radnik verovatno već ima neki LTE/4G bekap za hitne slučajeve.

Međutim, koliko je realno očekivati od prosečnog frilensera ili zaposlenog koji radi od kuće da zakupi dedicated biznis link?

Hajde da budemo tehnički precizni. Prava alternativa rezidencijalnom internetu nisu "biznis paketi" koji su zapravo isti servis samo sa većom cenom i statičkom IP adresom. Prava alternativa su usluge poput MTS FiberPro ili CETIN IP Transit rešenja. Ali, da li je realno očekivati da pojedinac otvara firmu samo da bi pristupio ovim servisima? Da li je realno da plaća stotine evra mesečno za simetričnih 100 Mbps? Da li je realno da se od korisnika očekuje da zakupljuje sopstveni /24 blok IP adresa i registruje AS broj samo da bi mogao da odradi noćnu smenu bez prekida?

Apsolutno ne.

Argument "Ako hoćete SLA (garantovanu dostupnost), platite biznis link" je u ovom slučaju samo izgovor za lošu uslugu. Postoji ogromna razlika između garancije da internet nikada neće "štucnuti" (što nudi biznis servis) i očekivanja da operater neće namerno i sistemski gasiti link svake noći.

Takođe, cinično je savetovati ljudima da "odu u kancelariju" ako im treba stabilan net noću. Poenta rada od kuće je upravo to - rad od kuće. Činjenica da je servis "rezidencijalni" (kućni) znači da nema garantovane brzine, ali ne bi smela da znači da operater ima pravo da ga isključuje kad god pomisli da korisnici spavaju.

Korisnici zaslužuju poštovanje

TeleSrbija apeluje na Yettel da hitno promeni ovu praksu.

  1. Uvedite sistem obaveštavanja: SMS poruka o planiranim radovima nije luksuz, već osnovna obaveza prema korisniku koji plaća uslugu 24/7.

  2. Optimizujte održavanje: Svakodnevni prekidi nisu prihvatljivi. Dinamika radova mora biti takva da minimalno ometa korisničko iskustvo.

Dok se to ne desi, Yettel Internet će za mnoge noćne ptice i frilensere ostati sinonim za nepouzdanost u trenucima kada im je internet najpotrebniji.

Obratili smo se kompaniji Yettel sa zahtevom za komentar, te ćemo ga, po dobijanju istog, objaviti u okviru ovog teksta.


Nema komentara