SES - Dosegnite do publike svuda - Neuporediv evropski domet od preko 170 miliona domaćinstava

Kako funkcioniše pristup Internetu u avionima, kruzerima, i autobusima?

Kako funkcioniše pristup Internetu u avionima, kruzerima, i autobusima?

Foto: Quantic

Danas je pristup Internetu postao neizostavni deo svakodnevnog života, pa je prirodno da očekujemo povezivanje i dok smo u pokretu, bilo da se nalazimo u autobusu, taksiju, avionu ili na brodu. Iako se na prvi pogled čini da je tehnologija koja omogućava WiFi pristup u ovim različitim vozilima slična, postoje značajne razlike u načinu na koji se Internet obezbeđuje, naročito kada je reč o avionima i brodovima. 

WiFi u autobusima i taksijima

U autobusima i taksijima, pristup Internetu se najčešće obezbeđuje putem 4G mobilnih mreža. Ova vozila su opremljena 4G modemima koji omogućavaju povezivanje na mobilnu mrežu, a zatim emituju WiFi signal unutar vozila, stvarajući mobilni WiFi hotspot.

Foto: PR fotografija/Teltonika, Broadband Buyer

Ovakav način povezivanja nije neuobičajen i funkcioniše na isti način kao i kada svoj telefon koristite kao hotspot. Iako je ova tehnologija široko rasprostranjena i korisna, ona zavisi od dostupnosti 4G mreže, što znači da kvalitet veze može varirati u zavisnosti od pokrivenosti mreže i broja korisnika koji se povezuju na hotspot u vozilu.

Takođe, čest je slučaj da SIM kartice odnosno njihovi tarifni paketi, nemaju neograničenu količinu prenosa podataka, već određenu kvotu koja često zna da bude oko 10 GB, što dovodi do toga da se dodeljena kvota za prenos podataka brzo potroši nakon čega ta WiFi mreža u vozilu praktično nema funkciju.

Jedan od najpoznatijih proizvođača LTE modema za ove upotrebe je Teltonika.

WiFi u avionima i na brodovima

Kada govorimo o pristupu Internetu u avionima i na brodovima, situacija je znatno složenija. Za razliku od autobusa i taksija, koja se kreću uglavnom unutar urbanih i prigradskih sredina sa dobrom pokrivenošću mobilnih mreža, avioni i brodovi se često nalaze daleko od kopna, gde su mobilne mreže potpuno nedostupne. Zbog toga, ovi sistemi se oslanjaju na satelitski Internet, koji obezbeđuje povezanost na svakoj tački na planeti.

Foto: Aviation for Aviators

Tradicionalno, avioni i brodovi su koristili geostacionarne satelite za pristup Internetu. Ovi sateliti se nalaze na visini od oko 35.000 kilometara iznad Zemlje, što omogućava pokrivanje velikih površina sa jednim satelitom. Međutim, ovaj sistem ima određene mane, pre svega u pogledu kašnjenja signala i ograničenog kapaciteta, što uzrokuje da je Internet pristup putem ovakve tehnologije spor, sa velikim kašnjenjem, i praktično neupotrebljiv za komunukaciju u realnom vremenu kao što su glasovni i video pozivi preko IP mreža.

Poboljšanja uz Starlink satelitsku mrežu

Sa pojavom SpaceX-ove Starlink usluge, kvalitet pristupa Internetu na brodovima i avionima je značajno poboljšan, u jednom spektakularnom skoku brzina i padu latencija.

Starlink koristi mrežu satelita u niskoj orbiti, na visini od oko 550 kilometara, što omogućava znatno niže kašnjenje signala i veći kapacitet za prenos podataka.

To znači da putnici na kruzerima i u avionima sada mogu da uživaju u bržem i pouzdanijem Internetu, praktično bilo gde na planeti, pa i usred okeana.

Putnici već sada koriste novu Starlink WiFi uslugu na kruzerima da rade na daljinu tokom boravka na kruzeru, što je ranije bilo praktično neizvodljivo.

Foto: PR fotografija, SpaceX, BusinessInsider

Starlink nudi specijalizovane prijemne antene visokih performansi, dizajnirane za komercijalnu upotrebu u avionima i na brodovima. Ove antene omogućavaju stabilan prijem signala i u uslovima velikih brzina i dinamičnih promena u pravcu kretanja letelice odnosno plovila.

Zahvaljujući ovim naprednim rešenjima, sve više aviokompanija i vlasnika kruzera i jahti odlučuje se za retrofiting svojih flota Starlink opremom, što doprinosi povećanju kvaliteta usluge za putnike ne samo na novim letelicama odnosno plovilima već i postojećih u aktivnoj upotrebi.

Ipak, tradicionalni geostacionarni sistemi kao što su Intelsat, Inmarsat i slično, i dalje su u upotrebi, prvenstveno za sisteme telemetrije, hitnu komunikaciju posade odnosno pilota sa komandnim centrom, kao i za realizaciju poziva putem circuit switched poziva (dakle, bez upotrebe IP mreže). Naravno, ovi geostacionarni sistemi se koriste i na letelicama odnosno plovilima gde još uvek nije ugrađen Starlink sistem.

0
❤️
0
👍
0
😲
0
😢
0
😠
0

Nema komentara