Foto: Ministarstvo informisanja i telekomunikacija, TeleSrbija montaža
Prema važećem Zakonu o elektronskim komunikacijama, ugovori za Internet uslugu i uslugu “kablovske” (računa se i kablovska, i IPTV, i OTT) televizije tj. distribucije medijskih sadržaja, mogu imati minimalni period ugovorne obaveze najviše 24 meseca.
Zakon o elektronskim komunikacijama ("Sl. glasnik RS", br. 35/2023)
Član 129
Važenje i raskid ugovoraPeriod važenja ugovorne obaveze koji pružalac javno dostupne elektronske komunikacione usluge, osim pružaoca komunikacione usluge između lica koja nije zasnovana na korišćenju numeracije i pružaoca usluga komunikacije između mašina zaključuje sa potrošačem na određeno vreme, ne može biti duži od 24 meseca.
Primetili smo da operatori i dalje sklapaju takve protivzakonite ugovore, a najviše se ističu Yettel, SBB i Orion. Ovi operatori daju određene pogodnosti novim korisnicima u okviru standardne promotivne ponude uz UO24, a takođe daju drugačije pogodnosti preko tzv. “terenskih agenata”, gde je minimalni period UO duži od 24 meseca.
Tako na primer, SBB zvanično daje 6 meseci po 1 dinar uz UO24, a nezvanično daje i više od 14 meseci po 1 dinar uz ugovore od preko 30 meseca.
Isto tako, Yettel preko terenskih prodavaca nudi između 12 i 18 meseci po 1 dinar uz ugovorne obaveze od 28 do 36 meseci.
Za kraj, Orion telekom, od kako je prvi put počeo da nudi neki broj meseci po dinar, uvek to “računa” na sledeći način: korisnik ima 24 meseca ugovorne obaveze tokom kojih plaća punu cenu, ili od skora sniženu cenu (npr. 50% popusta), a onda na to se dodaje broj meseci po 1 dinar. Na primer, za 10 meseci po 1 dinar i 50% popusta tokom ostatka UO, korisniku se “piše” ugovorna obaveza od 34 meseca.
Kako su navedeni ugovori protivzakoniti, svaki korisnik koji je sklopio ugovor nakon 2. avgusta 2023. godine, kada je novi ZEK stupio na snagu, a čiji je minimalni period UO duži od 24 meseca, može taj ugovor da raskine, bez plaćanja troškova raskida, pošto je u takvoj formi taj ugovor NIŠTAVAN i protivzakonit.
Preporučeno je da korisnici sačekaju da im istekne promotivni period, pa da onda raskinu ugovor, kako bi ostvarili promociju besplatnog korišćenja usluge neki broj meseci, a onda naknadno mogli da raskinu ugovor i pređu kod drugog operatora, gde to isto mogu da učine.
Apelovali smo na Ministarstvo da zaustavi ovu praksu, uzimajući u obzir da je protivzakonita, te iščekujemo njihovu reakciju po ovom pitanju. Stav inspektora Sektora za elektronske komunikacije u okviru Ministarstva informisanja i telekomunikacija je takav da su ugovori sa minimalnim periodom UO dužim od 24 meseca ništavni.
Za pomoć u ostvarivanju prava, obratiti se Sektoru za elektronske komunikacije, mejlom na [email protected].
6 komentara
Dokaze, uključujući i fotografije ugovora sa UO30 meseci, smo dostavili inspektorki Sektora za elektronske komunikacije koja vodi slučaj protiv SBB-a u Ministarstvu.
Sve najbolje,
TeleSrbija
E to poštovanje ugovora ne problem, a ne trajanje ugovora.
Ugovori sa ugovornom obavezom dužom od 24 meseca su EKSPLICITNO protivzakoniti, i kao takvi su ništavni.
Sve najbolje,
TeleSrbija